December 31, 2007

penutup

mcm dah lama tak berketik..ketikan ini adalah untuk menutup tahun 2007...rasa mcm lama tapi rupanya dah hampir berakhir 2007...tahun yg banyak memberikan saya impak yg sgt mendalam dan besar...tahun yg benar2 mengajar saya memahami erti menjadi dewasa dan harus berani menghadapi dunia sebenar...

pernah dulu, saya pernah rasa sgt takut bila memikirkan hidup saya tanpa sesiapa dan harus berdiri dgn kaki sendiri...betapa saya gerun untuk mengharungi saat itu...takut takde org supply makan yg sedap2, takde org nak bagi duit, nnt kene byr bil itu bil ini...itu la yg pernah bermain di fikiran...pernah juga dulu saya amat takut dgn kematian...saya mula mengetahui apa itu kematian dan knp manusia harus mati waktu Allahyarham Sudirman Hj Arshad kembali ke rahmatullah..tahun 1992 kalau tak silap saya...pada waktu tu la saya takut mendengar ttg kematian...org pertama yg saya cari ketika menonton tv mendgr berita mengenai Allahyarham Sudirman, adalah arwah mama..saya bgtau mama "ma,mmg semua org kene mati ke?..tapi mesti takut kan kene tanam dlm tanah mcm tu.."...mama yg sdg sibuk di dapur masa tu menjawab dgn tenang "mmg la...tapi tak perlu takut,semua pun mmg akan mati jugak...satu hari pun mama kene tinggalkan ci..."

jika diteliti manusia lain, jika mereka mendengar cerita saya sepanjang 2007 ini, pasti terlahir rasa simpati...walhal saya yg mengharungi semua ni tidak suka org ada rasa begitu pd saya dan keluarga...tahun 2007 saya bermula dgn tenang...saat tu saya dah mengenali si dia...tapi siapa kata langit selalu cerah?saya lalui semester pertama sebagai pelajar ijazah dgn tenang dan alhamdulillah, keputusan semester tu tidaklah sehebat kakak saya,tapi saya puas dan bangga...malam 10 mac 2007,jam 11,saya tak sangka saya akan mendgr berita begitu...ayah telah kembali ke rahmatullah...mengejutkan dan menakutkan..bkn menakutkan sbb mendengar kematian, takut kerana memikirkan dosa...saya akui,saya bukanlah anak yg baik terhadap seorang ayah..memang sengaja kerana terlalu leka mendengar kata hati yg penuh amarah...Tuhan telah mengubah manusia-manusia yg keras hati menjadi lembut secara tiba-tiba..semua manusia pasti kesal jika saudara terdekat,sedarah daging seperti ayah,meninggal tanpa kita sedari...saya menerima kenyataan itu dgn azam mahu menjaga mama dgn tekun dan bekerja demi menyaranya...

kehilangan si dia 3 bulan slps kehilangan ayah,walaupun bukan kerana kematian,masih memedihkan..namun saya masih cuba mengharungi semua..kurang sebulan selepas itu, waktu pagi, waktu biasa mama sadar dari lena, saya dikejutkan org gaji,disuruh lihat mama...saya yg pertama menyedari keadaan mama tidak bernyawa...pedih itu,masih saya rasa hingga kini...sgt perit!...dan seperti biasa,ya,saya kesal...kesal kerana tidak menghabiskan byk masa dgnnya...tiada apa yg boleh saya lakukan lagi...saat liang lahadnya ditimbus tanah,saya rasa dunia saya yg gelap...saya tak rela mama ditimbus begitu...syukur saya mempunyai kakak2 dan abang2...tapi terus terang saya katakan, manakan sama si ibu yg mengandungkan kita,membesarkan kita...saya menganggap diri saya menumpang teduh dan kasih dari kakak2 dan abang2 saya...

kini ditambah dgn tekanan pelajaran...saya akui, saya tidak melakukan rutin pelajaran saya spt biasa...saya kehilangan kekuatan utama,tunjang hidup...keputusan semester ketiga tidak membanggakan...tapi saya bersyukur kerana mampu melakukannya walau terpaksa kerana kosong jiwa...kehilangan 3 orang yg saya anggap semangat dlm hidup, byk mengajar..dalam tahun ini juga, saya berjaya memperluaskan lingkungan persahabatan...saya mengenali byk insan2 berbakat, berhati mulia...inspirasi...kata-kata semangat, nasihat dan pendapat merupakan anugerah dan hadiah terbesar dari mereka dan saya sangat hargai...bukan simpati yg dihulurkan, tapi azimat...saya bersyukur...

saya tiada azam utk 2008...tidak pernah meletakkan azam apa2 sempena tahun baru semenjak 5 tahun yg lalu..pada pendapat saya,azam tercipta tidak kira bila...asalkan kita tahu,bagaimana mencapainya dan utk tujuan apa...tapi harapan, saya berharap 2008 akan menjadi tahun yg lebih tenang utk saya harungi..come what may, insyaAllah,saya akan bersedia...terima kasih kakak2 dan abang2 saya, terima kasih sahabat yg sentiasa membantu saya, terima kasih keluarga tambahan saya, terima kasih si bot kerana masih sudi berkawan, terima kasih teman-teman baru,terima kasih semua,terima kasih 2007...

mama & ayah,
rinduku tiada berpenghujung
doaku akan selalu mengiringmu
sayangku tiada had waktu
doamu akan ku ingat dan kenang selalu.
Al-fatihah Allahyarhamah Fatimah Said & Allahyarham Suleiman Omar

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

Links to this post:

Create a Link

<< Home